JellyPages.com

komli

Friday, 30 August 2013

Merdeka Merdeka Merdeka

Assalamualaikum

Disaat begini mungkin ribuan yg menulis pasal merdeka. So.... aku pon x nak tertinggal.

Logo 2013
 
Malaysia Berdaulat Tanah Tumpah Darahku. Ia! susah payah tok nenek moyang kita mengharungi zaman penjajahan  untuk sampai kemerdekaan.
Hari Kemerdekaan
  • Hayati sejenak erti kemerdekaan
  • mcm2 cara ada. tgk cerita pasal perang pon boleh mcm Bukit Kepong
  • boleh lawat tpt sejarah mcm Tugu Negara
  • boleh balik kg dgr tok nenek cerita
  • boleh tgk/join perarakan sempena merdeka
Mengikut cerita ayah aku beliau masih lagi masuk hutan untuk berperang kerana sisa2 komunis masih ramai di Sarawak waktu itu sekitar penghujung 1960an. Aku suka dengar beliau bercerita kerana beliau pon memang hobinya bercerita. Waktu itu beliau bertugas sebagai polis hutan.
 
            Banyak cerita yg buat aku menung lepas tu. Antaranya sarjan beliau yg kena tembak depan mata. Beliau menangis tetapi semangatnya terus membara.
 
            Kalau aku renung muka ayah aku lama2 aku pon boleh menangis(tapi dalam hati je la.....) cara dia bercerita tu penuh semangat. kalau aku kat tpt dia dah lama aku kebumikan diri sendiri.... hahahahha
 
            walaupun sekarang dah xde penjajah tapi macam biasa keluar kat paper minda kita masih dijajah. t's so true. renung kembali. cara kita yg konon open minded ikut style barat. Xperlu aku huraikan di sini 1 per 1. aku juga dah terjajah dan sedaya upaya mermerdekakan diri sendiri.
 
           x senang untuk mermedekakan diri sendiri sebenarnya. Sebab apa yg dikatakan 'penjahan minda' itu jauh lebih seronok dr berusaha utk merdeka. Aku selalu ingatkan diri sendiri 'back to basic'. itu saje ubat yg kena ambik untuk jangka masa seumur hidup untuk penjajahan minda ni.
 
            Hargai kemerdekaan dengan sebaik mungkin dan waras. Semoga diri kita keluar dari kotak jajahan juga. Sambutlah hari kemerdekaan dgn penuh keinsafan. Merdeka! merdeka! merdeka!
Moment Yg Tiada nilai

Nyawa sebagai ganti untuk mencapai kemerdekaan

Berusaha mengekalkan supaya kita dan keturunan kita x akan dijajah lagi sampai bila2.
Jgn rampas senyuman itu. (aku n sepupu2 yg disayangi 20 thn lepas)

No comments:

Post a Comment