JellyPages.com
BannerFans.com

komli

Pages

Thursday 1 August 2013

Haiwan dan manusia

Assalamualaikum.
x banyak yg aku blaja psl blog ptg ni. Asek tersangkut kat blog org baca story. lepas tu keluar air mata.... sob sob sob sob..... mood sedeh atas kematian Chechek semalam masih berlegar diruangan hati. So aku cuba nak kluarkan apa yg ada dlm kepala hotak aku skang ni. Banyak issue jgk dalam kepala skang ni. tgh piker bila aku nak basuh baju, adakah mak aku masak lauk peberet aku. dan di mana Lin berada.... Tapi aku akan pick up 1 issue: manusia dan haiwan. 2-3 hr ni gempar dengan 1 video yg memaparkan seseorg bersama beberapa ekor anjingnya dalam suasana hari raya. suasa hari raya maksudnya ada laungan takbir, amik wudhu' makan kuih raya, dan pakai baju raya. Dalam video ni Chetz bermaksud mendidik para2 yg tak mengerti pasal anjing di mana selama ini kebanyakan para2 yg x mengerti ni telah diblock secara khususnya dari kecik "APA itu ANJING?" "ANJING itu HARAM dan NAJIS" yeah.... memang macam slogan sangatkn. Now Chetz dikeskan sebagai menghina ISLAM.....ohmagad..... rasa nak pengsan!
           
                 So skang Chetz berada di ibu Pejabat Polis Daerah Segamat Johor ditahan reman hingga Jumaat. Kes Chetz disiasat mengikut seksyen A298 kanun keseksaan. Stop!

                Bila Benda jadi kes secara automatic terketahuanlah seantero jagat raya. Dengan secara x langsung muncullah pahlawan2 kibod yg menyerang Chetz dengan pelbagai tohmahan sehingga membabitkan mak bapak beliau. aku sendiri baca di fb naik malu dan sedeh dgn statement2 yg diberikan. xmau lah aku copy paste apa statement tu. cukup sekadar aku mengatakan amatlah tidak wajar chetz dibegitukan. Lain org lain pandangannya terhadap video Chetz tu. Apa pun kesalahannya dalam video tersebut mengikut pandangan individu jgnlah sebok kita dok maki hamun org.mcm tu skali.

                 Sebagai animal lover, aku sgt memahami org yg sespecies dgn aku. dan org yg bukan animal lover ko bersyarah dgn dia psl binatang, kebajikan binatang, kasih sayang terhadap binatang, sampai 15 thn 2 bulan pon belum tentu dia akan faham atau mmg dia yg x nak faham. Klu dia faham dia memang amazing. tu je! maksudnya biar pon kita x dapat nak serap dia jd animal lover at least dia boleh respect bile berhadapan dgn animal lover or animal itu sendiri. x la terajang kucing kt kedai makan. okay!!!!!!!!!!!!!!

                kesimpulannya yg membuat aku sendiri tersimpul pasal kes ni, jgn kite terlalu mudah menghukum sebelum kita tahu asal usul kesalahan. Jgn suka terikut-ikut lebih baik cari usul atau diam saje! melakukan sesuatu biarpun niat kita baik pastikan kita x sampai terkeluar dr landasan.  Harap Chetz bebas secepat mungkin. peace !


            

No comments:

Post a Comment