JellyPages.com

komli

Saturday, 21 December 2013

Sup Ayam Orang Demam

Assalamualaikum....
Agak lama x mengentri. Sebab? xde sebab yang munasabah.... cuma nak rest.... rest dr segala-gala dan serigala.... Aku tengah buat list baru untuk tempat makan. Dicampur dengan kesibukan hujung Januari br aku jalan2 lagi.... ok.
 
Hari tu sedare mare Lin demam. Jadi aku buatkan sup ayam untuk beliau. Ok lemme list kan bahan2 yang bakal beraksi dipentas periuk masterchef uhuk uhuk uhuk uhuk
 
  • bawang putih
  • bawang merah
  • cili
  • ayam
  • halia
  • asam keping
  • serbuk lada hitam
  • lobak merak
  • daun sup
  • daun bawang
  • air
  • garam
  • serbuk perasa
  • minyak masak
 
 
 
 
bawang putih dan bawang merah
 
sama je macam tadi cuma tambah cili blur......
 
halia yang telah diketuk
 
asam keping
 
serbuk lada hitam
 
lobak merah
 
tumis bawang putih, bawang merah, cili dan halia sampai agak kering
 
 
orait boleh masuk ayam
 
tumis ayam tadi sampai separa kering
 
okay boleh main siram siram.... masukkan air ok
then sdikit garam, asam keping, serbuk perasa, lobak merah dan lada hitam
 
dalam 5 minit kemudian dah boleh masuk daun bawang dan daun sup
 
tara..... dah siap.
 
ok. Bile dah ready bahan x lama nak masak sup ni. 15 minit tu dah paling lama la... heheheh kalau rajin boleh buat sambal kicap untuk makan dengan sup ni.... tapi kemalasan tahap gajah laut membantutkan proses kematangan sambal kicap. Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment